Uczniowie znów decydują! Startuje Uczniowski Budżet Obywatelski 2025

W Wołominie uczniowie mają niepowtarzalną szansę wpływania na rzeczywistość szkolną dzięki Uczniowskiemu Budżetowi Obywatelskiemu. Inicjatywa ta umożliwia młodym ludziom samodzielne podejmowanie decyzji dotyczących inwestycji w ich szkołach, co staje się fascynującą lekcją demokracji i zaangażowania społecznego.
Uczniowski Budżet Obywatelski: Jak to działa?
W bieżącym roku ponownie do dyspozycji uczniów przeznaczono sumę 100 000 złotych, co plasuje Wołomin na czołowej pozycji wśród miast wspierających tego typu inicjatywy. Kwota przeznaczona dla poszczególnych szkół zależy od liczby uczniów, dzięki czemu każda placówka ma szansę na realizację projektów, które są naprawdę potrzebne.
- Szkoły do 100 uczniów: 5 000 zł
- Szkoły od 101 do 300 uczniów: 6 000 zł
- Szkoły od 301 do 500 uczniów: 7 000 zł
- Szkoły od 501 do 600 uczniów: 8 000 zł
- Szkoły powyżej 601 uczniów: 9 500 zł
Organizacja i zasady uczestnictwa
Proces UBO w Wołominie jest starannie zorganizowany. Szkolni dyrektorzy powołują Zespół Roboczy, który składa się z przedstawicieli dyrekcji, nauczycieli, Rady Rodziców oraz uczniów. Przewodniczący tego zespołu pełni rolę koordynatora, dbając o prawidłowy przebieg budżetu i kontakt z Urzędem Miejskim. Ważnym elementem jest nowa zasada: aby projekt mógł zostać zrealizowany, przynajmniej połowa uczniów musi wziąć udział w głosowaniu. Jest to krok mający na celu zwiększenie świadomości młodzieży na temat mechanizmów partycypacyjnych.
Promowanie projektów w społeczności szkolnej
W celu dotarcia do jak największej liczby uczniów, projekty mogą być promowane za pomocą plakatów, ulotek, a także poprzez strony internetowe i profile szkół na portalach społecznościowych. Organizowanie apelów uczniowskich również pomaga w szerzeniu informacji oraz zachęcaniu do aktywnego uczestnictwa w głosowaniach.
Początki inicjatywy i jej rozwój
Inicjatywa Uczniowskiego Budżetu Obywatelskiego została zainicjowana przez Młodzieżową Radę Miasta Wołomin we współpracy z Karolem Cudnym, radnym Rady Miejskiej. Dzięki tej współpracy młodzież zyskała przestrzeń do wyrażania swoich pomysłów i decydowania o tym, jak najlepiej wykorzystać środki przeznaczone przez miasto na rozwój szkół. Projekty są autorstwa samych uczniów, a o ich realizacji decyduje demokratyczne głosowanie.